<<Ισορηθη ο παρων θειος και ιεροτατος Ναος του Αγιου Ενδοξου Προφητου Προδρομου και Βαπτιστου Ιωαννου εν ετει χιλιοστω οκτακοσιοστω εβδομηκοστω τεταρτω εν μηνι Μαρτιω 8,Αρχιερατευοντος του Πανιερωτατου Σερβιων και Κοζανης,ιερατευοντων των αιδεσιμωτατων Αντωνιου ιερεως,Χαρισιου ιερεως,Ζηση ιερεως,επιτροπευοντος του κυριου Ιωαννου Παπαδοπουλου,δια συνδρομης χειρος Συμεων Ζωγραφου εκ Σαμαρινης>>.
ΕΠΙΣΚΟΠΗ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ
-------------------------------------------------------------------------
Kανοντας ερευνα στα αρχεια της Μητροπολεως Κοζανης και Σερβιων για το θεμα της Επισκοπης από τα υπάρχοντα γραπτά στοιχεία και άλλες μνημειακές μαρτυρίες δεν είναι δυνατόν να προσδιορισθεί ο ακριβής χρόνος που εκχριστιανίσθηκε η περιοχή μας και οργανώθηκε ο χώρος της σημερινής Μητροπολιτικής Επαρχίας σε Επισκοπή.
Από όσα γνωρίζομε, ως πρώτη Επισκοπή λειτούργησε η Καισαρείας με έδρα την Καισαρεία. Στους καταλόγους Μητροπόλεων και Επισκοπών που παραθέτει ο Γεράσιμος Κονιδάρης «Εκκλησιαστική ιστορία της Ελλάδος» (τομ. Α . σελ. 513 – 515) αναφέρεται Επισκοπή Καισαρείας υπαγομένη στη Μητρόπολη Λαρίσης κατά τον Ε . αιώνα (431 – 551) με Επίσκοπο Καισαρείας κατέχοντας την 8η θέση μεταξύ των Επισκόπων της Μητροπόλεως. (Άλλες Επισκοπές της Μητροπόλεως Λαρίσης αναφέρονται Θηβών, Δημητριάδος, Λαμίας Τρίκης κ.λ.π. όθεν συνάγεται ότι η ευθύνη και δικαιοδοσία της Ιεράς Μητροπόλεως Λαρίσης εκτείνονταν από την περιοχή μας μέχρι την Θήβα).
Αποκαλυφθείσα στο χώρο της Καισαρείας προ ετών επιτύμβια μαρμάρινη πλάκα φέρει ημικατεστραμμένο επίγραμμα «...προεδρίαν έλαχεν τη Εκκλησία Καισάρων πόλεως Μακεδόνιος έστιν ούτος ανήρ τα παντ’ εύφημος ος Επισκοπήσας έτη εν μήνα ένα του τήδε βίου εκδημήσας μηνί Ιανουαρίω ΚΓ Ινδικτιώνος ΙΑ προς Θεόν ενεδήμησεν...» Το επίγραμμα δεν φέρει ακριβή χρονολόγηση, από το είδος όμως της γραφής και τα λοιπά στοιχεία, οι ειδικοί το τοποθετούν στην περίοδο του 5ου αιώνος. Συνεπώς κατά τον 5ο και 6ο αιώνα έδρευε στην Καισάρεια Επισκοπή, η οποία πιθανώς να συστήθηκε και υπήρχε ίσως από του 4ου αιώνα αφ’ ότου έπαψαν οι διωγμοί και επιχειρήθηκε η οργάνωση της Εκκλησίας.
Δεν είναι βέβαια γνωστό από πότε και ως πότε ακριβώς λειτούργησε αυτή η Επισκοπή. Άγνωστα επίσης είναι τα πιθανά όρια δικαιοδοσίας, οι διακονήσαντες Επίσκοποι πλην του Μακεδονίου και κάθε τι σχετικό με την ενεργό ζωή και τις δραστηριότητές της. Πέρα από την επιτύμβια πλάκα και τις πληροφορίες του Κονιδάρη που δανείζεται από το Συνέκδημο του Ιεροκλή, σα μνημειακές μαρτυρίες πρέπει να θεωρούνται και τα αποκαλυφθέντα δάπεδα των Παλαιοχριστιανικών εκκλησιών, Αγίας Παρασκευής, Βοσκοχωρίου και Ακρινής, που οι ειδικοί τα αξιολογούν ως κτίσματα του 4ου έως του 5ου αιώνος. Εντεύθεν των χρόνων αυτών δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία. Στην Επισκοπή αυτή της Καισαρείας ασφαλώς υπάγονταν όλα τα προς νότο χωριά της σημερινής Μητροπολιτικής Επαρχίας αφού υπάγονταν στη Λάρισα. Τα δε βόρεια όρια δεν είναι γνωστά, οπωσδήποτε όμως θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι ολόκληρη η περιοχή της σημερινής Μητροπολιτικής Επαρχίας υπάγονταν στην ίδια αυτή Επισκοπή.
Από του 9ου αιώνος είναι γνωστή η Επισκοπή Σερβίων. Η πρώτη μαρτυρία περί αυτής είναι η «Διατύπωσις των θρόνων των Εκκλησιών» υπό Λέοντος Σοφού (886 – 912). Με τον τίτλο «Σερβίων» και έδρα τα Σέρβια λειτούργησε ως το 1745, όποτε η έδρα της μεταφέρθηκε στην Κοζάνη και ο τίτλος αυξήθηκε σε «Σερβίων και Κοζάνης» υπαγομένη πάντοτε στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης. Και περί αυτής της Επισκοπής δεν είναι γνωστά τα περί του ακριβούς χρόνου σύστασης και η οποιαδήποτε τυχόν παρουσία της προ του 9ου αιώνος που πρέπει να θεωρείται πολύ πιθανή.
Η εκδοχή ότι η Επισκοπή Σερβίων είναι η συνέχεια της Επισκοπής Καισαρείας και ότι πρόκειται δηλαδή απλώς περί μεταφοράς της έδρας από την Καισάρεια στα Σέρβια αβάσιμη. Δεν υπάρχει περί αυτού καμία ασφαλής μαρτυρία, πέρα από μία απλή εικασία ότι κοντινοί είναι οι συνοικισμοί Καισαρείας και Σερβίων και υποβαθμιζόταν η Καισαρεία, διάβηκε τον Αλιάκμονα και βρέθηκε στα Σέρβια.
Από τον 6ο αιώνα που έχουμε μαρτυρίες για την Επισκοπή Καισαρείας ως τον 9ο αιώνα που έχουμε μαρτυρίες περί της Επισκοπής Σερβίων, υπάρχει σιγή περί τα Εκκλησιαστικά της Επαρχίας. Το πιθανότερο είναι ότι περί τον 6ο – 7ο αιώνα, για διαφόρους άγνωστους λόγους διαλύθηκε η Επισκοπή Καισαρείας και η Επισκοπή Σερβίων είναι άλλη που συστήθηκε μεταγενέστερα. Πρόκειται δηλαδή για την κατάργηση μίας Επισκοπής και τη σύσταση άλλης. Κατά τους χρόνους 6ου – 7ου αιώνα έχομε την εισβολή των Σλάβων, που καθώς δεν είχαν ακόμα εκχριστιανισθεί επιδόθηκαν σε γενικότερους διωγμούς και ανατροπές και η διάλυση της Επισκοπής πρέπει να οφείλεται σε μία γενικότερη αναγκαστική διακοπή της κάθε Χριστιανικής και Εκκλησιαστικής εκδήλωσης και δραστηριότητας ένεκα των δυσάρεστων αυτών συμβάντων.
Ο Γερ. Κονιδάρης ασχολούμενος με τη μελέτη καταλόγου Επισκοπών της Μητροπόλεως Λαρίσης του 10ου αιώνος κατά το οποίο μερικές από τις παλαιότερες Επισκοπές του 5ου αιώνα μεταξύ των οποίων και η Καισαρεία δεν υπήρχαν, σημειώνει: «...δεν θα ηδυνάμεθα εν τούτοις να αρνηθώμεν ότι καταστροφαί και αλλοιώσεις επήλθον κατά τας σλαβικάς επιδρομάς του ζ . και η . αιώνος, ότε και εκορυφώθησαν και κατεστράφησαν τότε Δίον, και αι Θήβαι, οι Γόμφοι, η Καισάρεια... κ.λ.π.».
Άλλως τε η Επισκοπή Καισαρείας υπάγονταν στη Μητρόπολη Λαρίσης, ενώ η των Σερβίων στη Μητρόπολη Θεσ/νίκης και η εκχώρηση μίας Επισκοπής από Μητρόπολη σε Μητρόπολη δεν γινόταν εύκολα και απλώς με την αλλαγή έδρας. Αλλά και αν επρόκειτο για αλλαγή έδρας έπρεπε να διατηρεί και τον πρώτο τίτλο «Καισαρείας».
Μάλλον βέβαιο πρέπει να θεωρείται, ότι η Επισκοπή Καισαρείας ιδρυθείσα κατά τον 4ο η 5ο αιώνα λειτούργησε ίσως μέχρι τον 7ο αιώνα, όποτε ένεκα της εισβολής των Σλάβων η και εξ άλλων σοβαρών λόγων καταργήθηκε οριστικά αφού δεν έμεινε καν ως τίτλος «πάλαι ποτέ λαμψάσης Επισκοπής». Οι δραστηριότητες αυτής της Επισκοπής παραμένουν άγνωστα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου